divendres, 16 de maig del 2014

Pràctica 8. Webquest (Google Sites)

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE LA PRÀCTICA 8*



* QUÈ ÉS?
Una webquest és una ferramenta que forma part d'un procés d'aprenentage guiat  amb recursos principalment d'Internet, que promou la utiltizació d'habilitats cognitives, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclou una avaluació autèntica. L'antecedent d'aquestes activitats el constituteix l'ús de reptes en el desenvolupament d'ambients d'aprenentage basats en tecnologíes de la informació i la comunicació.
http://revistas.crfptic.es/

* CÓM COMENCEM A CREAR LA NOSTRA WEBQUEST?
La nostra Webquest la crearem emprant Google Sites, per aquest motiu el primer que hem de fer és cercar al nostre cercador "Google Sites" i punxar a la primera pàgina que ens surt. A partir d'aquest moment hem de  introduir les nostres dades (compte de Gmail i contrasenya) i per començar punxem a "crear":



Per no tindre cap de problema amb l'estructura i la organització, crearem la nostra plantilla en blanc prement aquest botó:
A continuació haurem de completar els buits amb el nom que vulguem emprar per al nostre lloc, en el nostre cas és "Les tradicions del meu poble":


Finalment, punxarem el botó CREAR.

Una vegada estiga creat el nostre lloc ens surtirà una pantalla com aquesta:



* CÓM MODIFIQUEM LA NOSTRA WEBQUEST?

Per a modificar i donar-li altre aspecte a la nostra Webquest haurem de començar a editar-la.

1. EDITAR PÀGINA (LLÀPIS): 


Mitjaçant aquesta opció podem començar a editar la nostra Webquest. Si punxem al llàpis, la pantalla canviarà le seu aspecte i passarà a ser "editable". Des d'ací podem anar afegint pàgines de la següent manera:
En el nostre cas, la primera pàgina serà la presentació, per la qual cosa, al requadre on posa "página principal" escriurem 0. PRESENTACIÓ i punxarem el botó "guardar":

Si volem afegir més pàgines el que haurem de fer serà punxar aquest botó (página nueva):

A partir d'ací li assignarem un nom a la nova pàgina i la guardarem:


Recordem que el nostre esquema a seguir amb la Webquest serà el següent:

0. Presentació
1. Introducció
2. Tasca
3. Procés
3.1. Activitat 1
3.2. Activitat 2
3.3. Activitat 3
3.4. Activitat 4
3.5. Activitat 5
3.6. Activitat 6
3.7. Activitat 7
4. Avaluació
5. Conclusió
6. Bibliografia
7. Orientacions al professorat

Quan començem a escriure a la nostra Webquset, a més de text, també podem inserir fotografíes, vídeos, enllaços... Totes aquestes funcions de des la barra de ferramentes que podem veure a la part superior:



2. "MÁS ACCIONES" (RODETA): Si punxem aquesta opció:


Podrem començar a modificar la nostra pàgina, jo em centraré en explicar algunes de les més importants:

- Administrar el sitio: A aquesta opció podem canviar el nom de la nostra Webquest, comprovar l'historial de revisió, compartir amb els nostres amics, eliminar la pàgina... Però, sense dubte, una de les opcions més importants és la de "temas, colores y fuentes". Des d'ací podem anar canviant l'aspecte de la nostra Webquest, des dels colors del fons, el tipus de lletra del text, les imatges, la barra lateral, etc.

Pot passar de tindre aquest aspecte:


A tindre aquest altre:


També cap destacar l'opció de "modificar el disseny del lloc", des d'on podrem habilitar la navegació horitzontal de la seguent manera:
Punxem a "habilitar navegación horizontal", cliquem a la barra de les pestanyes que surt i anem afegint les pàgines a través del quadre que ens apareix:



* QUÈ PUBLIQUE A LA MEUA WEBQUEST?
Finalment, veurem què publicarem i cóm ho farem a la nostra Webquest. Per a començar a editar haurem de seleccionar la pàgina que vullguem i punxar a la llapicera (editar pàgina):



Igual que a Google Drive, les opcions d'escriptura són les mateixes. Podem inserir una imatge:


Un vídeo de YouTube:



Una taula:


O podem seleccionar el disseny:



* APORTACIONS PERSONALS*

Com ja vam parlar de les Webquest al tema 8, aquestes aportacions personals anirán més allà que explicar què és una Webquest o introduir la Miniquest i la Caça del Tresor, estaran centrades en les aplicacions educatives de les Webquest.

Personalment, opine que una Webquest pot ser una eina de treball molt motivadora per als nostres alumnes, aquests poden aprendre d'una manera divertida i molt més significativa per a ells. Com ja sabem, les tecnologies formen part de la vida diària dels més menuts, per la qual cosa, molts d'ells disposen d'ordiandors a casa, tablets, smartphones, etc. aquest pot ser un motiu per a introduir les TIC a les nostres aules.
Actualment, molts i moltes mestres no empren a les classes els llibres de text, per això, les Webquest poden ser una alternativa a aquests.

A continuació aportaré un vídeo de YouTube sobre les Webquest a l'educació:



D'aquest vídeo m'agradaria destacar la idea de l'andamiatge. Podem definir l'andamiatge (terme de Vigaotsky) com un procés en el que el mestre guía a l'alumne en el procés d'Ensenyament - Aprenentatge, però és ell mateix qui va descobrint i aprenent. Les activitats que conduixen a l'alumne/a a realitzar la tasca final es consideraria com un procés d'andamiatge en el qual, l'alumne va seguint els passos marcats pel mestre.
També m'agradaria destacar els tipus de Webquest que podem trobar:
1. Webquest a curt termini: dissenyada per a ser terminada entre 1-3 sessions de classe.
2. Webquest a llarg termini: entre 1 setmana i 1 mes de classe.

Si punxem a aquest enllaç podem accedir a una gran varietat de Webquest que podem emprar a l'aula amb els nostres alumnes d'Educació Primària:


També podem llegir un article molt interessant a l'enllaç que adjuntaré a continuació en el que veurem 10 motius per a començar a emprar les Webquest:


De l'enllaç anterior m'agradaria destacar alguns del motius i explicar la meua opinió entorn ells. 
El tercer motiu ens invita a emprar les Webquest si volem que els nostres alumnes treballen de manera col·laborativa, aquest aspecte a mí em pareix fonamental donat que a la majoria dels col·legis trobem aules convencionals en la que els alumnes i les alumnes treballen individualment per tal d'obtenir un benefici final (la nota final), però l'educació va més enllà, per això la tutoria entre iguals, la col·laboració, el respecte als companys, etc. s'han de fomentar en les aules, i les Webquest poden ser un mitjà per a fer-ho donat que els alumnes poden treballar en grups, en parelles, debatir sobre els temes tractats, realitzar una tasca finals entre tota la classe...

Finalment m'agradaria aportar una presentació Slideshare sobre un tema més centralitzat, la construcció de les Webquest per a l'ensenyança de les matemàtiques:



De la presentació Slideshare anterior m'agradaria destacar la informació que s'ens presenta en la penúltima diapositiva (número 23). Probablement, com a futurs mestres tinguem clar que a l'hora de dissenyar qualsevol contingut o material didàctic per als nostres alumnes hem de tindre en compte diversos aspectes com poden ser les característiques dels xiquets, els objectius que volem assolir, el context en el que es desenvolupa l'acció educativa...
Però també hem de pensar en altre aspecte. Molts de nosaltres, o molts mestres empren Internet per a cercar activitats i recursos per als seus alumnes. Aquesta idea pot ser positiva en quant a la varietat d'activitats i de tasques que podem trobar a la xarxa, però per altra banda també pot tindre un aspecte negatiu. I és que si seleccionem activitats d'Internet o altres exercicis que hàgen emprat companys de professió, probablement no estiguem encertant donat que no ens centrem en allò que he comentat anteriorment:  les característiques dels xiquets, els objectius que volem assolir o el context en el que es desenvolupa l'acció educativa. 


CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Per a aplicar la Webquest a l'aula, he creat una sobre les tradicions del poble dels nostres alumnes. Suposem que estem treballant al poble de Petrer (Alacant), doncs la nostra Webquest anirà orientada per a que els alumnes treballen i coneguen la cultura i les arrels del seu poble. El títol de la Webquest és LES TRADICIONS DEL MEU POBLE i l'enllaç és aquest:

https://sites.google.com/site/lestradicionsdelmeupoble/

losangelesdegerargo.blogia.com
Mitjançant aquesta Webquest el que es pretén amb la Tasca final és que els alumnes elaboren un text descriptiu sobre la festa dels Moros i Cristians. I, per a que ho puguen realitzar he creat 7 activitats que ajudaran al xiquets a arribar a la Tasca final. Amb aquestes activitats el que es pretén és que els alumnes coneguen el vocabulari i l'estructura dels textos descriptius.

Com a reflexió m'agradaria dir que crear una Webquest és un treball en el que, com a mestre, has de dedicar-li molt de temps, però que beneficia als nostres alumnes, ja que l'aprenentatge serà molt més significatiu en els nostres alumnes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada