dimecres, 14 de maig del 2014

Tema 13. iPad en Educació Primària, aplicacions pràctiques

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 13*
   
1. QUÈ ÉS L'IPAD?
L'iPad és dels cridats ordinadors tablets: és un aparell fi de la grandària d’una revista amb una pantalla tàctil a colors que permet als usuaris navegar per la web, verure pel·lícules, enviar correus electrònics i llegir llibres electrònics, entre altres coses. Té un teclat en la pantalla, també un teclat opcional física, a més d’un programari especial per a fulls de càlcul i processament de textos. No obstant això, els analistes diuen que la seua principal característica està en l’aspecte multimèdia, com llegir periòdics o veure vídeos, més que la seua utilitat com a laptop.


http://www.digitaltrends.com/


2. PROPOSTES DE TREBALL PER A IPAD 

    • Enregistrament d’audio: gravar i editar àudios amb Caster Free: lectures, exposicions, entrevistes, dramatitzacions...
    • analiliam.blogspot.com
    • Esquema: Emprar Wikipanion per a llegir un article de Wikipedia durant uns minuts i després realitzar un mapa conceptual amb MindJet. 

    • Mapa conceptual: resumir els continguts d’un tema de Llengua o Coneixement del Medi creant un mapa conceptuals amb Idea Sketch.
    • Resum de notícies: buscar i llegir un article usant un lector de notícia d’un periòdic per després elaborar un document de text en resposta a un conjunt de preguntes amb el programa Documents Free i enviar-ho com a adjunt al professor utilitzant Client Mail.
    • Comentari de lectura: llegir un llibre digital en iBooks i després de le seua lectura, elaborar un document en Documents Free amb la fitxa tècnica, breu resum i opinió personal.
    • Narració visual: crear una narració visual emprant Poppet Pals on es trien escenaris de fons, personatges, animacions i gravant locucions d’audio.
    • Gràfics estadístics: Crear un gràfic a partir d’una taula de distribució de freqüències en un full de càlcul amb Documents Free. 
    • Fitxers PDF: realitzar anotacions en una fitxa en format PDF mitjançant PDF-Notis Free per a remitir-se-la al professor pujant-la a un espai comú.
    • Edició d’imatges: localitzar i descarregar una foto utilitzant el navegador web Safari. A continuació s’insereix la imatge en una nota d’Evernote per afegir textos i una locució d’audio que completa el treball d’un tema.
    • Geolocalització de materials: explorar una zona geogràfica, comarca, província, país... amb Google Earth. Situar marcadors que continguen textos, imatges, enllaços... Gravar un recorregut turístic. Es pot completar la informació amb World Explorer.
    3. IPAD EN L'AULA DE PRIMÀRIA

    • Emprar en format instintiu i natural, ja que per al seu ús no és necessari un coneixement informàtic previ.
    • Simplement amb la manipulació, aprens les claus d’ús de forma ràpida.
    • Permet treballar les diferents àrees del Currículum a través de les seues aplicacions, augmentant la concentració de l’alumnat i possibilitant l’aprenentatge lúdic.
    • L’iPad, possibilita el treball individualitzat adaptant-se al ritme d’aprenentatge de l’alumne a l’hora que permet la creació de grups homogenis de trebal usant un dispositiu grupal (sempre en grups reduïts per a que l’aprenentatge siga significatiu).
    aprendiendoconipad.blogspot.com
    4. APLICACIONS PER A IPAD EN L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA

    • iWriteWords: Per a ensenyar i estimular als nens a l’escriptura.
    • Read Me Stories: És una biblioteca d’històries. Et permet veure un llibre per diversos capítols d’una manera molt visual.
    • Kid Paint: és igual que Paint però per a xiquets.
    • Magic Piano: et permet tocar un piano virtual.
    • Math party: per a fer càlcul mental per a alumnes a partir de 5 anys. Té diversos nivells de dificultat i es pot competir amb els pares.
    • ABC 123 Writing Practice: t’ajuda a aprendre cóm escriure lletres i números en anglès.

    * APORTACIONS PERSONALS*

    A continuació afegiré algunes ampliacions sobre l'ús de l'iPad en Educació Primària així com el meu punt de vista entorn aquesta ferramenta.

    Com ja hem pogut veure anteriorment, l'ús de l'iPad a classe és una realitat hui en dia. Jo, personalment estic a favor d'aquesta nova metodologia donat que pot ser una manera molt atractiva per als alumnes, donat el fet que estan aprenent sense adonar-se d'aquest fet. Molts dels alumnes hui en dia compten amb un fum de tecnologíes a casa (ordinadors portàtils, mòbils d'última generació, tablets...), per això, l'iPad és una realitat per a ells.
    Però, també hem de tindre en compte algunes coses com a mestres abans d'introduir la ferramenta a les aules. Com totes les TIC a les escoles, han de tindre una fintalitat, és a dir, un per què utilitzar-se, per això, com a mestres hem d'estar molt concienciats de que els alumnes estan aprenent lúdicament, però no empraran l'iPad (ni cap TIC) per a entretenir-se durant les leçons de classe.

    A continuació aprofundiré una miqueta més en algunes de les aplicacions educatives que podem trobar a l'iPad:

    • Piiig Labs: Amb aquesta aplicació, els alumnes d'entre 3 i 8 anys aprendran els conceptes de la física experiementant en el joc.

    http://www.geekswithjuniors.com/
    • Tembo: Amb aquesta aplicació els alumnes podran començar a llegir fins a en 7 idiomes diferents.
    educativos.wordpress.com
    • 10 dedos: Una aplicació amb la que els alumnes podran aprendre a contar mitjançant el contacte amb la pantalla.
    • marbotic.fr

    • Hide & Seek: Amb aquesta aplicació els alumnes aprendran anglès d'una forma molt interactiva.
    • play.google.com
    • Appen: A aquesta aplicació els alumnes aprendran dibuixant i donant cabida a la seua creativitat.
    • www.frikids.com
    • Gaudi's Secret: Una aplicació per a comprovar la comprensió lectora dels nostres alumnes mentre es diverteixen jugant.
    • www.frikids.com
    • Dic-Dic: Amb la que aprendran a deletrejar en diferents idiomes. 
    • www.frikids.com
    Seguidament m'agradaria adjuntar un vídeo que m'ha paregut molt interessant:


    Aquest vídeo tracta sobre l'experiència d'un col·legi de Madrid en el que l'iPad forma part de la vida diària d'aprenentatge dels alumnes. Jo no tenia coneixement sobre cap aula o escola que emprara l'iPad en l'educació, però a través del visionat d'aquest vídio puc veure com aquesta idea és viable. Però, una cosa que m'agradaria destacar és l'avantatge que suposa per als alumnes amb NEE (Necessitats Educatives Específiques). Afortunadament, disposem de moltes aplicacions al mercat que podem aprofitar per a estimular l'aprenentatge dels nostres alumnes amb NEE, per exemple, l'aplicació Piruletras ajuda als alumnes amb dislèxia a millorar les seues dificultats amb la lectura i l'escriptura:

    itunes.apple.com

    També m'agradaria aportar un enllaç que arreplega els punts positius i negatius de l'iPad en l'educació responent a la pregunta "Revolucionarà l'iPad l'educació?".


    D'aquest enllaç anterior és important destacar que una de les raons anteriors per les que es pensa que l'iPad no millorarà la qualitat de l'educació és perquè amb aquestes tablets els alumnes no poden fer correctament la funció d'elaborar textos, donat a les limitacions del seu teclat virtual. Pot ser, aquesta raó siga certa, per la qual cosa, com a mestres també hem de pensar per a què volem emprar l'iPod a les nostres classes.

    A continuació aportaré un enllaç en el que podem trobar un vídeo molt interessant sobre cóm emprar l'iPad en l'assignatura d'Educació Física:


    Probablement aquesta idea no es pense quan es va a utilitzar l'iPad a l'escola, però l'assignatura d'Educació Física també pot fer ús d'aquesta eina. Del vídeo anterior és important destacar que amb la tablet els alumnes poden gravar vídeos sobre les activitats físiques que realitzen per després comparar-les amb les d'altres companys o dibuixar els moviments que realitzen (els gràfics de les activitats físiques) per a elaborar un programa d'entrenament personal.

    I, per a finalitzar, podem veure un vídeo sobre cóm es pot emprar l'iPad en Educació Músical:

    http://www.think1.tv/videoteca/es/index/0-1/ipad-educacion-musical

    Com podem veure, el més interessant és poder utilitzar la tablet com a instruments musicals. El mestre que surt a la entrevista recalca el fet de que si els xiquets necessiten tocar algun instrument que no tenen a classe, poden utilitzar l'iPad per a fer-ho. També, es poden descarregar aplicacions per a que els xiquets realitzen les seues pròpies composicions musicals, però també és important comentar que es poden observar alguns inconvenients com poden ser que, els alumnes que volen aprendre a tocar un instrument, amb l'iPad no és suficient, donat que no es disposa de la tècnica que seria necessaria per a poder dominar aquesta tasca.

    CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
    Per a acabar, m'agradaria donar alguns exemples de cóm jo, com a futura mestra, podria emprar l'iPad a les meues classes:

    1. Si el nostre col·legi està immers en el projecte iPad i tots els alumnes poden disposar d'una tablet, investigaria sobre les possibles aplicacions que poden resultar interessants per als xiquets i xiquetes per a que reforçen els seus coneixements, com són les exposades anteriorment. També, aquestes poden ser diferents depenent de les necessitats que demanden els nostres alumnes.
    2. Aconsellaria als pares i mares a que s'introduiren a món de les TIC, i en aquest cas, al món de l'iPad. Si els seus fills han nascut en l'era digital, probablement els pares hauran d'aprendre algunes de les tàctiques principals per a poder ajudar als seus fills i filles a millorar el seu aprenentatge.
    3. Una altra aplicació que li podria donar podria ser realitzar una videoconferència amb qualsevol de les aplicacions que es disposen.
    4. O bé, mantindre contacte amb companys d'altres escoles mitjançant el servei de correu electrònic.
    5. I, finalment, una de les aplicacions que em pareix més interessant per a les tablets a l'educació (donat que la millor utilitat que se li pot donar és una utilitat multimèdia), és el visualitzat de vídeos, la realització d'esquemes o la creació d'una presentació digital amb fotografíes i text.
    www.apple.com

    BIBLIOGRAFIA: 
    NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada