dimecres, 12 de març del 2014

Tema 6. Les eines de la Web 2.0, Cloud Computing

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 6*
   
1. COMPUTACIÓ EN EL NÚVOL
El núvol és el terme emprat per a designar als ordinadors en xarxa que distribueixen capacitat de processament, aplicacions i grans sistemes a moltes màquines.
www.forbes.com
Les aplicacions basades en tecnologia núvol no funcionen en un sol ordinador, sinó que es difonen per tot un clúster distribuïts, utilitzant espai d’emmagatzematge i recursos informàtics de tantes màquines.


Per exemple, una aplicació que empra aquesta tecnología és Google: Nosaltres no tenim Google instal·lat an nostre ordinador, quan entrem a Google  estem connectant-nos a una gran quantitat d'ordinadors amb una gran quantitat de recursos. El mateix ocorre amb Facebook, una xarxa social que no tenim instal·lada al nostre ordinador personal sinó que quan accedim al nostre compte estem entrant a un espai que únicament és nostre.

Els serveis de computació en xarxa tenen tres nivells:

  • Nivell 1: aplicacions que tenen una sola funció a les quals normalment s’accedix mitjançant un navegador web, per exemple: Gmail.
  • Nivell 2: ofereix la infraestructura sobre la qual es fabriquen i funcionen aquestes aplicacions. Per exemple: App Engine.
  • Nivell 3: són els que ofereixen recursos purament informàtics sense una plataforma de desenvolupament. GoGrid, Elastic Computi Cloud. 

2. AVANTATGES DEL CLOUD COMPUTING
 Alguns dels avantatges del cloud computing que podem destacar són els següents:
  • En el núvol es consumeix solament l’energia necessària, la qual cosa contribueix a l’ús eficient de l’energia.
  • No existeix la caiguda del servidor, perquè sempre hi ha algú controlant-la.
  • Les actualitzacions son automàtiques i es conserven totes les personalitzacions que haguem introduït.
  •  Es pot començar a treballar ràpidament en qualsevol aplicació.
  • Es pot prescindir d’instal·lar qualsevol tipus de maquinar i per tant requereix molt menys inversió, l'únic important és que tingues connexió a Internet.
  • Les infraestructures utilitzades tenen una major capacitat.
    www.pacoprieto.com

3. DESAVANTATGES DEL CLOUD COMPUTING
Alguns dels desavantatges del cloud computing que podem destacar són els següents:

  • La disponibilitat d’aplicacions depèn de la disponibilitat d’accés a Internet.
  • Tots els treballs i dades de l’usuari estan en el núvol, de manera que si hi hagués algun problema es pot posar en perill la seguretat dels nostres materials.
  • L’usuari no disposa de còpies de seguretat, com podia tenir-les quan el programari que utilitzava podia estar instal·lat.
4. TIPUS DE NÚVOL


  • Els núvols públics: són els que estan manejadts per altres persones i alberguen el treball de molts clients. Els sistemes d’emmagatzematge són comuns i els servidors, la xarxa i els discos també. Els serveis que són gratuïts solen estan situats en aquest tipus de núvol.
  • Els núvols privats: son la millor opció per a empreses o organitzacions que volen tenir un servei propi amb les aplicacions que desitjen a mesura de les serves necessitats. Són els propietaris del servidor. Per exemple: el campus virtual.
  • Els núvols híbrids: són una combinació dels anteriors, es disposa d’una infraestructura privada però al seu voltant es poden manejar aplicacions en l’espai del núvol públic.
5. APLICACIONS EDUCATIVES EN EL NÚVOL


  • Google docs: per a l’elaboració compartida de documents, fulls de càlcul, presentacions...
  • Dropbox: permet als usuaris deixar qualsevol arxiu a una carpeta designada. Aquest arxiu és sincronitzat en el núvol i en tots els altres ordinadors dels client. Té suport per a historial de revisions, de manera que els arxius esborrats poden ser recuperats.
    gdrive-blog.blogspot.com

Ambdues aplicacions proporcionen ordinadors virtuals a estudis i personal sense necessitat que cada persona posseeixi un ordinador portàtil o de taula. Solament és necessari un navegador i accés a Internet per disposar d’emmagatzematge i recursos limitats.


* APORTACIONS PERSONALS*
Personalment opine que el Cloud Computing, o el treball mitjançant el núvol a la xarxa pot tenir diversos avantatges que, com a mestres hauríem d'emprar i traure el major profit d'ells, però també hem de ser conscients que pot presentar a la vegada unes limitacions que poden posar en perill tot el nostre treball (com per exemple, la seguretat).

Al següent enllaç podem veure una breu definició sobre què és el núvol i quins avantatges i quins inconvenients presenta:

¿Qué es la nube?

L'enllaç anterior em pareix interessant pels diversos avantatges i inconvenients que ofereix. M'agradaria destacar l'estalvi en el manteniment tècnic (en quant als avantatges), ja que probablement siga aquest un en els que primer pensen alguns usuaris del cloud computing. En quant als inconvenients, el que m'agradaria destacar de l'enllaç anterior és els problemes de cobertura legal.

També, m'agradaria compartir un vídeo de YouTube on s'ens explica d'una manera molt didàctica i visual què és el servei del núvol:


El vídeo em pareix important afegir-lo perquè en quasi 2 minuts mostra un breu resum sobre el cloud computing. A més, també m'agradaria destacar d'aquest que ens mostra diferents eines vinculades al Cloud Computing, com pot ser Groveshark, YouTube, etc.

Però, després de conèixer què és el nuvol i quins usos li podem donar, ara m'agradaria centrarme en el treball amb el núvol des d'un punt de vista educatiu.
Com ja hem estudiat a la part teòrica, Dropbox o Google Drive són dos aplicacions al núvol que podem emprar amb els nostres alumnes, a més, al vídeo anterior ens mostra Groveshark com una altra alternativa per a la música al núvol.

A aquest enllaç podem llegir un article sobre els avantatges que presenta el Cloud Computing en l'educació:

Las ventajas del Cloud para la educación

D'aquest m'agradaria destacar dues idees importants. Primerament, l'avantatge de la interacció que es crea entre els alumnes i els mestres. Podem veure un clar exemple amb aquesta assignatura del Grau de Magisteri de Primària de la Universitat d'Alacant. Quan nosaltres creem el nostre treball final de l'assignatura o la nostra presentació, ho hem de fer mitjançant Google Drive i compartir aquestos arxius amb el professor de l'assignatura. D'aquesta manera, la interacció alumne-mestre és més propera. El mestre pot escriure, comentar o modificar qualsevol arxiu que s'hi hagi compartit amb ell.
També és important destacar el fet de la comunicació entre els centres educatius. Això enriquirà favorablement a tota la comunitat educativa, ja que es podran compartir els recursos dels que disposen

Un altre aspecte a destacar és que el Cloud Computing afavoreix molt als aprenentatges on-line. Al següent article podem comprovar cóm probablement, l'educació del futur es base en una educació al núvol, Cloud Education:

El cloud computing en la base de la educación virtual del futuro

A aquesta presentació veiem les diferents característiques de l'ús del Cloud Computing a l'àmbit educatiu. M'agradaria destacar d'aquesta que un dels avantatges que no ha sigut mencionat anteriorment ha sigut la possibilitat de crear grups de treball, com per exemple: crear un document compartit a Google Drive. En la meua opinió, aquesta ferramenta facilita el procès d'Ensenyament- Aprenentatge.



CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Fer un ús del Cloud Computing a l'àmbit educatiu és parlar d'un ventall molt ample de possibilitats, per aquest motiu jo em centraré personalment en cóm els alumnes d'una classe poden tenir els seus arxius i documents emmagatzemats al núvol.
Posem-nos en el cas d'una classe d'alumnes de 4t de Primària. Com ja sabem, les TIC hui en dia formen part d'una realitat de la majoria dels alumnes, per això a l'hora de que els xiquet i xiquetes hàgen de fer un treball o cercar informació, etc. probablement ho faran mitjançant les noves tecnologies.
La meua proposta és que cada alumne cree el seu propi compte a Google Drive o a Dropbox. Tots els treballs que la mestra mane a fer, es realitzaran mitjançant aquestes ferramentes (ja siguen treballs individuals o grupals). Finalment, quan els alumnes l'hàgen acabat hauran de compartir-lo amb la mestra qui serà l'encarregada de realitzar la correcció de tots els treballs.
Cap destacar que un altre avantatge és l'estalvi de paper, ja que mitjançant el Cloud Computing els alumnes no hauran d'imprimir els treballs per a presentar-los a la mestra i que aquersta els corregisca a mà. També estarem fomentant l'alfabetització digital dels nostres alumnes.

www.abc.es

BIBLIOGRAFIA: 
NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada