dimecres, 2 d’abril del 2014

Tema 8. Eines de la Web 2.0: webquest i caça del tresor

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 8*
   
1. DEFINICIÓ DE WEBQUEST
Una webquest és una ferramenta que forma part d'un procés d'Ensenyament - Aprenentatge guiat, amb recursos principalment procedents d'Internet, que promou l'utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu, l'autonomia dels estudiants i inclou una avaluació autèntica. L'antecedent d'aquestes activitats el constitueix l'ús dels reptes en el desenvolupament d'aprenentatge basats en tecnologíes de la informació i la comunicació.

Les principals característiques d'una Webquest són les següents:

  • És una forma d’utilitzar didàcticament Internet
  • És una activitat de recerca d’informació de forma guiada.
  • L’activitat es centra en l’ús de la informació, anàlisis i la síntesis més que en la recerca.
  • Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
  • El docent orienta en tot el procés.
  • Objectiu final de la webquest: que l’alumne genere un producte.

2. TIPUS DE WEBQUEST
Uns dels tipus de Webquest que podem destacar i nomenar són els següents:

  • Webquest a curt termini: és l’adquisició i integració del coneixement d’un determinat contingut d’una o diverses matèries. Es dissenya per a ser acabat d’un a tres períodes de classe.
  • Webquest a llarg termini: es dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe. Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d’una presentació amb una eina informàtica. (Per exemple: anar fent moltes activitats a lo llarg d’una assignatura i presentar-lo tot sintetitzat en un vídeo a YouTube de 2min).
revistas.crfptic.es
3. PARTS D'UNA WEBQUEST
Una webquest es caracteritza principalment per comptar amb aquestes parts:


  • Introducció: que presenta el pantejament general de la Webquest a tot el grup.
  • Tasca: s’identifica amb l’objectiu final de la webquest: allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la webquest (és el producte final, per exemple: fer una presentació en Prezi).
  • Procés: on s’indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos. 
  • Avaluació: on s’indiquen els aspectes que es valoraran i cóm es valoraran. L’alumne ha de saber en tot moment quina nota té, per exemple amb una rúbrica d'avaluació.
  • Conclusió: on apareixen unes reflexions finals. S’indica què es vol aconseguir despres de realitzar aquesta webquest. Per exemple: despres de realitzar aquesta webquest, l’alumne serà capaç de...
  • Orientacions per al professor: on apareixen suggeriments per a utilitzar la webquest en classe. Per exemple, pot nomenar quan la podria emprar, quins passos hauria de seguir per a emprar-la, cóm la podria emprar, etc.

www.tatblog.net

4. EXEMPLES DE WEBQUEST
A la següent font bibliogràfica podem trobar alguns exemples de webquest ja fetes:
5. DEFINICIÓ DE CAÇA DEL TRESOR
La Caça del Tresor són una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o de pàgines web de les quals poden extraure’s o inferir-se les respostes. Existeix, a més, una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneixements que s’han desenvolupat en els passos anteriors. Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar-se en el saló de classes sota el principi que “primer és la metodologia i després la tecnologia”. Presenta l’avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet per a així són necessàries revistes, periòdics o llibres. (Això la diferencia de la webquest).
www.juntadeandalucia.es

6. EXEMPLES DE CAÇA DEL TRESOR
Aquestes són algunes pàgines web on podem trobar exemples de Caça del Tresor:

http://www.aula21.net/cazas/ejemplos.htm

http://anaisabelmartin.blogcindario.com/2011/02/00022-caza-del-tesoro.html



* APORTACIONS PERSONALS*

Primerament m'agradaria dir que ho no coneixia cap de les eines anteriors, ni les webquest ni la caça del tresor però sí que vull comentar que m'ha paregut una forma interesant de fer que els nostres alumnes aprenguen a l'aula. A més, mitjançant o la webquest o la caça del tresor els alumnes estaran més motivats a l'hora d'adquerir els coneixements, ja que és una ferramenta molt visual per als xiquets i xiquetes. Però el mestre ha de saber que, com a professional, ha de controlar l'ús de les TIC per a que es produisca d'una manera eficaç a les classes i es puga assolir un bon procés d'Ensenyament- Aprenentatge.

Centrant-me en les webquest afegiré un vídeo sobre cóm fer una webquest (un tutorial de YouTube):


Al vídeo anterior podem veure com crear una webquest amb Google Sites. A aquesta entrada no em centraré en explicar cóm es crea una webquest, ja que aquesta tasca la trobarem a una entrada posterior.

Per aquest motiu, comentaré les aplicacions educatives que podem destacar de l'ús d'una Webquest. A la presentació que podem veure a continuació trobem un breu resum sobre les Webquest, una explicació sobre cada part de la Webquest, uns exemples sobre aquestes, etc.



M'agradaria destacar de la presentació anterior les Miniquest. Al tema anterior aquestes no han sigut tractades, però a mi em sembla una part important que podem destacar, per això la descriuré i explicaré a continuació.

Una Miniquest és una versió reduida de les Webquest. Les Miniquest es composen únicament de tres pasos: l'escenari, la tasca i el producte. Aquestes van aparèixer per la dificultat i el temps que s'invertia en la creació de les Webquest, i a l'igual que les anteriors fomenten l'aprenentatge per descobriment per part dels mateixos alumnes. A la presentació anterior podem llegir un breu resum sobre les Miniquest:



Referent a La caça del Tresor, m'agradaria destacar que era una eina que no coneixia, però que m'ha semblat molt interesant ja que els propis alumnes poden crear el seu propi aprenentatge d'una manera molt eficaç i motivadora per a ells. Personalment pense que, com a mestres, ser els creadors d'una pàgina de la Caça del Tresor estalvia més temps que crear una Webquest, per la qual cosa, aquest es pot invertir en altres tasques del procés d'Ensenyament - Aprenentatge.

Al següent vídeo veiem un tutorial sobre la creació d'una Caça del Tresor:


A la última diapositiva d'aquesta presentació llegim els avantatges d'utilitzar La Caça del Tresor a les aules, de la que destaque que La Caça del Tresor trenca la monotonia d'un aula convencional (cosa que em pareix molt interesant amb el nostres alumnes que viuen en una societat TIC):




CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
L'ús que jo faria a una classe de les Webquest o de La Caça del Tresor seria el següent:

Ens centrem en una classe de 4t de Primària a un aula ordinària, que diposa d'una gran quantitat de recursos TIC (ordinadors personals, projector, pissarra digital, etc.). Jo, com a mestra, primer faria una enquesta als alumnes sobre quin tema vullgueren aprendre, tenint sempre en compte les directrius que estableix el Currículum de Primària. Suposant que hàgen sortit "Els animals doméstics", crearia una Webquest sobre aquestos.

Probablement, els alumnes coneguen les principals caracterísitques d'alguns animals doméstics (ja siga perquè en tinguen a casa o els coneguen), però amb la Webquest ens centrarem en l'aspecte de les parts del cos dels animals (tema de l'assignatura de Coneixement del Medi).

Mitjançant la Webquest els alumnes aniran contestant una sèrie de preguntes que els portaran a la tasca final que hauran d'el·laborar. Aquesta serà la següent:

"Fes una investigació mitjançant el recurs de l'enquesta sobre quins són els animals doméstics que la gent del teu voltant té a casa. Després, fes un estudi sobre les parts del cos d'aquestos".

Aquest seria el treball que els xiquets i xiquetes de classe haurien de realitzar amb l'eina de la Webquest.

BIBLIOGRAFIA: 
NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. 
Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada