dimecres, 16 d’abril del 2014

Tema 10. Xarxes socials en educació: Twitter i Facebook

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 10*
   
1. DEFINICIÓ I CARACTERÍSTIQUES DE LES XARXES SOCIALS
Una xarxa social és un lloc web que ofereix serveis i funcionalitats de comunicació diversos per a mantindre en contacte als usuaris de la xarxa.
  
Algunes de les característiques més importants són:

  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i d’identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
  • Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitat de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis... en una mateixa interfície.
  • Com exemples de xarxes socials més importants destaquen: facebook, twitter, myspace, ning, second life, tuenti...
www.dropalia.com
2. TIPUS DE XARXES SOCIALS
Les xarxes socials es poden classificar-se segons l'activitat a la que estan destinades o segons el contingut que contenen:

SEGONS L’ACTIVITAT

  • Microbloggin: permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usurais: Twitter, Facebook, Muugoo, etc.
  • Jocs: els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second life, Habbo...
  • Geolocalització: permeten saber la posició d’un objecte, persones, monument... Foursquare, Metaki...
  • Marcadors socials: a través d’etiquetes classifiquen, emmagatzemen enllaços per a ser compartits: Digg, Diigo, Delicious, Mister Wong...
www.guioteca.com

SEGONS EL CONTINGUT

  • Fotos: permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies: Flickr, Fotolog, Panoramio...
  • Música: permeten escoltar música a més de classificar-la i compartir-la: Last FM, Grooveshark...
  • Vídeos: permet crear perfils i llistes d’amics: YouTube, Vimeo...
  • Documents: es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions: permeten classificar i compartir les seues presentacions professionals: slideshare, photopeach, Glogster, Prezi...
  • Notícies: permeten veure la informació que més ens interessa: Diggs, Meneame...
  • Lectura: es poden classificar les preferències literàries: WeRead

3. USUARIS POTENCIALS
  • "Social media selectors”: orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contatcte amb el grup de referència (40%). Per exemple, entre aquestos destaquen els "Community Manager".
  • “Simple social network”: motivats per la dimensió lúdica i relacional pel que fa al seu grup social (33%). Com podem ser nosaltres com a usuaris de les xarxes socials.
  • Trend followers: l’entreteniment i la informació d’esdeveniments i festes constitueixen el seu principal “leimotiv” (forma d’actuar) (19%)
  • “Social media addicts”: tenen una clara intencionalitat professional (10%)

4. TWITTER I FACEBOOK

FACEBOOK


Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg. Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat de Harvard, però actualment està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic. Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reinir gent d’interessos comuns. Existeix, a més, la possibilitat d’incloure fotos i vídeos al mur.

blogs.democratandchronicle.com
TWITTER
La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un mínim de 140 caràcters, cridats “twitts” que es mostren en la pàgina principal de l’usuari. Els ususaris poden subscriure’s als tweets d’altres usuaris. Per defecte, els missatges són públics, podent difondre’s privadament mostrant-los únicament a seguidors.

5. APLICACIONS EDUCATIVES DE TWITTER I FACEBOOK
També podem emprar les xarxes socials com Twitter i Facebook a l'àmbit educatiu, algunes de les aplicacions que podríem donar-li a aquestes xarxes socials podríen ser les següents:
www.twitter.com

TWITTER A L'EDUCACIÓ
  1. Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa: Avís sobre la publicació de butlletins informatius periòdics, informacions de caràcter més oficial, com beques, dates d’exàmens..., com ajuda i recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades.
  2. Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar informació de Twitter en la seua pàgina web.
  3. Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fòrum de discussió l’abast de Twitter està redirigit als seguidors dels usuaris.
FACEBOOK A L'EDUCACIÓ
  1. Els esdeveniments: a través dels quals puc refrescar la memòria als meus estudiants, respecte d’activitats.
  2. Crear les meues pròpies enquestes.
  3. Crear grups (espai per a la reflexió i els problemes)
  4. StudyGroups: apliació per a col·laborar amb els companys de classe i planificar tasques (com Google Drive)
  5. Mathematical Formules: Escriure missatges en el mur dels teus amics amb fórmules matemàtiques, aquestes fórmules s’escriuen amb la sintàxi de Latex.
  6. CiteMe: Amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes en el format de WorldCat, el catàleg més gran del món
  7. BooksiRead: Pots qualificar i compartir opinions sobre llibres que estàs llegint o has llegit també pots consultar les opinions d’uns altres o buscar usuaris amb els mateixos gustos.
* APORTACIONS PERSONALS*

Les xarxes socials cada vegada més són una realitat per a la gent jove, per aquest motiu els nostres alumnes segurament estiguen molt familiaritzats amb aquestes. Però no sempre, l'ús de les xarxes socials comporta conseqüències positives en els xiquets i xiquetes, per això com a mestres hem d'aprendre a donar-li un ús positiu que enriquisca als nostres alumnes.
A continuació aportaré un quadre-resum que ens parla sobre els avantatges i inconvenients de les xarxes socials:



D'aquest quadre anterior m'agradaria destacar que els inconvenients que es presenten, amb una bona formació del professorat poden intentar evitar-se o disminuir-se. 

En quant a l'educació pot ser difícil pensar en que les xarxes socials poden constituir una base per al procés d'Ensenyança - Aprenentatge, però és possible. A l'enllaç que adjunte a continuació podem llegir 7 raons per a utilitzar les xarxes socials a l'àmbit educatiu:


D'aquest m'agradaria dir que em pareix important ja que ofereix una raó que pot ser siga innovadora però que cal tenir en compte. L'article nomena que "emprar les xarxes socials a les aules proporciona oportunitats per a avaluar els tipus d'escriptura". Per exemple, imaginem que amb els alumnes emprem Facebook, doncs aquestos hauríen d'utilitzar el llenguatge correctament, però sabem que moltes vegades al context de la informàtica, i sobretot els alumnes més joves empren el famós "texting", un estil abreviat del llenguatge. Per aquest motiu, com a mestres podrem comprovar la ortografia dels nostres alumnes i corregir-la en cas que fòra necessari.

www.trecebits.com

En aquest cas, aportaré una presentació Slideshare sobre les xarxes socials en l'educació:



Aquesta és una presentació molt completa i de la que m'agradaria destacar i aprofundir en els següents aspectes:

Primerament m'agradaria parlar dels tipus de xarxes socials depenent de la seua temàtica: xarxes socials verticals o xarxes socials horizontals (donat que aquest aspecte no l'hem tractat en classe).
Les xarxes socials verticals són aquelles l'objectiu de les quals és congregar en torn a una temàtica definida a un col·lectiu concret. A la vegada aquestes poden dividir-se en xarxes socials verticals professionals, d'oci o mixtes.
D'altra banda, les xarxes socials horizontals són aquelles que estan dirigides a tot tipus d'usuari i sense cap temàtica definida, per exemple podriem parlar de Facebook, Twitter, Orkut, etc. 


També és important considerar de la presentació anteriror els usos pràctics que es presenten de Twitter en el món de la educació, aquestos poden ser tals com: anuncis, informació adicional, enllaços, diàlegs, debats, etc. Però un que m'agradaria destacar que no hem comentat a classe, però que em pareix molt interessant és el següent. Mitjançant els hastags de Twitter també podem donar-li una funcionalitat pràctica a l'ús de Twitter, els professors i alumnes poden comentar una temàtica emprant qualsevol d'aquestos "hastags", per la qual cosa, el debat pot extendir-se a altres mestres o alumnes d'altres escoles que vullguen participar, ja que els tweets els han cercant emprant el hastag com cercador.

A continuació, centrant-nos en Facebook a l'àmbit educatiu aportaré la següent presentació que ens parla sobre les possibilitats de Facebook al món educatiu:



Aquesta presentació em pareix molt interessant de la que destacaria coses com les següents:
Primerament m'agradaria dir que és important la classificació que s'estableix sobre l'ús educatiu de Facebook, dividit en quatre grups: generals, institucionals, docents i estudiants.

  • Les propostes generals es basen en difondre informació, crear i participar en una xarxa de contactes, participar i contribuir en activitats...
  • En quant a les propostes institucionals, aquestes es basarien en un espai per a difondre events, notícies, novetats, fer màrketing de serveis educatius, etc.
  • En quant a les propostes per a docents podem distingir entre plataformes informatives, plataformes d'investigació, de formació, d'autoinformació...
  • I finalment, en quant a la proposta per a estudiants aquestos poden emprar Facebook per a crear o participar en grups, compartir i intercanviar informació, enviar treballs, utilitzar les aplicacions com a mitjà de comunicació, etc.

I també considere que cal destacar algunes de les aplicacions que es destaquen per al seu ús educatiu, com poden ser:

  • Exam time: una ferramenta que permet crear diversos materials educatius i compartir-los, com poden ser mapes conceptuals, apunts de contingut multimèdia, etc.
  • Izzui: que és una aplicació creada per a distribuir i accedir de forma pública a continguts formatius a les xarxes socials. Permet crear, publicar, compartir, comentar, analitzar i vendre continguts didàctics o formatius.
  • Ubipitch: que permet realitzar videoconferències online en temps real.
  • WizIQ: una plataforma que permet realitzar videoconferències en la web.
Finalment aportaré altres enllaços sobre l'ús de les xarxes socials a l'educació:

¿Cómo aprovechar las redes sociales en el ámbito de la educación?

Redes sociales y educación: hacia la innovación didáctica


CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Com ja he comentat prèviament, és necessari que el mestre o la mestra estiga format en l'ús educatiu que es poden donar a les xarxes socials, ja que un mal ús d'aquestes pot ocasionar en els nostres alumnes alguns inconvenients que poden ser contraproduents en el procés d'Ensenyança - Aprenentatge.
Per aquest motiu, jo com a mestra, abans d'emprar les xarxes socials com a mitjà educatiu em formaria el necessari per tal d'assegurar un bon ús d'aquestes.
I més concretament, Twitter i Facebook els empraria de les següents maneres en un context educatiu:

www.comparabien.com.co

FACEBOOK

  • Una de les aplicacions que li donaria a Facebook seria crear un grup tancat de classe amb els meus alumnes on ells intercanviaren materials, aportaren enllaços o vídeos d'ampliació del temari, comentaren les seues publicacions a aquest grup, creàrem debats, etc. Aquesta manera em pareix molt interessant per a aplicar-la a classe ja que probablement els alumnes estiguen més motivats a l'hora d'aprendre.


TWITTER

  • En quant a Twitter, una aplicació que li donaria és jo com a mestra individualment. És a dir, comptaria amb un compte de Twitter on publicara notícies relacionades amb l'educació, events educatius, etc. D'aquesta manera podria ser un mitjà de contacte amb altres mestres.
  • També podria crear-me un compte com a mestra però on els meus alumnes pugueren estar al corrent de les novetats que ocorren a la classe, com per exemple, dates d'exàmens, fotografíes d'excursions, notícies del col·legi, etc.
  • I, finalment altra aplicació podria ser crear un compte de twitter amb la classe perquè tots els alumnes pugueren publicar els seus tweets relacionats amb l'àmbit escolar.


BIBLIOGRAFIA: 
NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada