* IDEES PRINCIPALS
SOBRE EL TEMA 1*
1. PUNT DE PARTIDA
1. PUNT DE PARTIDA
A la Llei General d'Educació (2006), article 17: "Objectius de l'Educació Primària" trobem escrit explícitament com a objectiu de l'Educació Primària: "Iniciarse en la utilización, para el aprendizaje, de las tecnologías de la información y la comunicación desarrollando un espíritu crítico ante los mensajes que reciben y elaboran".
És a dir, les TIC busquen millorar la qualitat i la eficàcia dels sistemes d’educació i de formació, són una eina de millora al sistema educatiu. Però, com a usuaris hem de ser crítics amb les TIC, saber seleccionar entre la quantitat d'informació que se'ns presenta.
El mestre/a de primària ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la TRANSVERSALITAT DE LES TIC està present en totes les àrees curriculars comunes (Art. 19 LOE).: "Sin prejuicio de su tratamiento específico en algunas de las áreas de la etapa, la comprensión lectora, la expresión oral y escrita, la comunicación audiovisual, las tecnologías de la información y de la comunicación y la comunicación y la educación en valores se trabajaran en todas las áreas." Incloure les TIC de forma correcta, perquè pot generar una addicció a les TIC.
www.nsasuncionbadajoz.com
És a dir, les TIC busquen millorar la qualitat i la eficàcia dels sistemes d’educació i de formació, són una eina de millora al sistema educatiu. Però, com a usuaris hem de ser crítics amb les TIC, saber seleccionar entre la quantitat d'informació que se'ns presenta.
El mestre/a de primària ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la TRANSVERSALITAT DE LES TIC està present en totes les àrees curriculars comunes (Art. 19 LOE).: "Sin prejuicio de su tratamiento específico en algunas de las áreas de la etapa, la comprensión lectora, la expresión oral y escrita, la comunicación audiovisual, las tecnologías de la información y de la comunicación y la comunicación y la educación en valores se trabajaran en todas las áreas." Incloure les TIC de forma correcta, perquè pot generar una addicció a les TIC.
2. DEFINICIÓ DEL PLAN TIC
El PLAN TIC, que forma part de la planificació curricualr dels centres, va ser creat pel Ministeri d'Educació d'Espanya en col·laboració amb la resta de les Conselleries d’Educació amb l'intenció de reforçar la integració de les TIC i el coneixement d'aquestes als centres educatius.
L’objectiu principal d'aquest plà és desenvolupar el tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica dels processos d'Ensenyament-Aprenentatge. Però, a més, el plà TIC també contribueix a la resta de les competències bàsiques, especialment a les de:
www3.gobiernodecanarias.org
L’objectiu principal d'aquest plà és desenvolupar el tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica dels processos d'Ensenyament-Aprenentatge. Però, a més, el plà TIC també contribueix a la resta de les competències bàsiques, especialment a les de:
- Aprendre a aprendre
- Competència en comunicació lingüística
- Competència social i ciutadana
3. CARACTERÍSTIQUES DEL PLAN TIC
- Competència en comunicació lingüística
- Competència social i ciutadana
3. CARACTERÍSTIQUES DEL PLAN TIC
Les característiques que conté aquest plan TIC són les següents:
1. Contenir objectius clars: el centre deu reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius respecte a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
2. Estar contextualitzat: deu tenir en compte les característiques del context TIC del centre, és necessari un diagnòstic previ per a conèixer l’estat de les TIC al centre.
3. Ser viable i flexible: especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d’avaluació dels objectius.
4. Estar consensuat: adopció del plà per part de tots els membres de la comunitat educativa.
5. Estar organitzat: la diversitat d’aspectes que haurà de contemplar-se al Pla TIC (formatius, pedagògics, organitzatius...). També és fonamental la presència d’equips o comissions destinades a coordinar aquest treball.
4. ELEMENTS DEL PLAN TIC
Els diferents elements que poden integrar el PLAN TIC són:
1. Contextualització del PLAN TIC.
1. Contenir objectius clars: el centre deu reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius respecte a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini.
2. Estar contextualitzat: deu tenir en compte les característiques del context TIC del centre, és necessari un diagnòstic previ per a conèixer l’estat de les TIC al centre.
3. Ser viable i flexible: especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d’avaluació dels objectius.
4. Estar consensuat: adopció del plà per part de tots els membres de la comunitat educativa.
5. Estar organitzat: la diversitat d’aspectes que haurà de contemplar-se al Pla TIC (formatius, pedagògics, organitzatius...). També és fonamental la presència d’equips o comissions destinades a coordinar aquest treball.
font fotografia: cita.fundaciongsr.com
4. ELEMENTS DEL PLAN TIC
Els diferents elements que poden integrar el PLAN TIC són:
1. Contextualització del PLAN TIC.
o
Característiques
culturals, socials i econìmiques de les families i l’alumnat
o
Trajectòria
del centre respecte a l’ús de les TIC
o
Existència
de projectes d’innovació relacionats amb les TIC
o
Característiques
del professorat
o
Descripció
general dels recursos disponibles
2. Objectius
generals del pla.
o
Referits
a la comunitat educativa
o
Referits
a la gestió del centre
o
Referits
a la formació del professorat
o
Referits
a la gestió dels recursos
3. Estratègies
per a la elaboració.
o
Tasques:
d’elaboració, organitzatives, dinamitzadores, altres tasques.
4. Organització
de infraestructures i recursos disponibles.
o
Fer
l’inventari dels recursos tecnològics disponibles
o
Organitzar
la zona compartida amb la xarxa Medusa
o
Determinar
el règim d’ús d’espais i recursos
5. El
tractament de la informació i la competència digital en la programació d’aula.
o
Les
programacions de les distintes àrees i matèries contindran el treball
corresponent a la competència tractament de la informació i la competència
digital.
5. TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I LA COMPETÈNCIA DIGITAL
Ferrés (2007) va definir la competència digital com l’ús confiat i crític dels medis
electrònics per la treball, l’oci i la comunicació.
És a dir, entenem com a competència digital l'habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement que podrem transmetre en diferents suports.
És a dir, entenem com a competència digital l'habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement que podrem transmetre en diferents suports.
La finalitat de la Competència Digital és que aquesta és un instrument d’aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques:
- Aprendre sobre les TIC: alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús.
- Aprendre de les TIC: aprofitar la informació i analitzar-la de forma crítica.
- Aprendre amb les TIC: per a aconseguir el nostre fi, aprendre.
També cap destacar que la formació del professorat en la competència digital és un component fonamental i imprescindible per a una adequada integració de les TIC a les aules. Marquès (2000) va nomenar quines eren les funcions actuals dels docents en quant a la competència digital:
1. Diagnòstic de necessitats
2. Preparar les classes
3. Buscar i preparar materials per als alumnes
4. Motivar a l’alumnat
5. Docència centrada en l’estudiant
6. Oferir tutoria i exemple
7. Investigar a l’aula amb els estudiants, desenvolupament professional continuat
8.Col·laboració en la gestió del centre
- Aprendre sobre les TIC: alfabetitzar a l’alumnat en el seu ús.
- Aprendre de les TIC: aprofitar la informació i analitzar-la de forma crítica.
- Aprendre amb les TIC: per a aconseguir el nostre fi, aprendre.
També cap destacar que la formació del professorat en la competència digital és un component fonamental i imprescindible per a una adequada integració de les TIC a les aules. Marquès (2000) va nomenar quines eren les funcions actuals dels docents en quant a la competència digital:
1. Diagnòstic de necessitats
2. Preparar les classes
3. Buscar i preparar materials per als alumnes
4. Motivar a l’alumnat
5. Docència centrada en l’estudiant
6. Oferir tutoria i exemple
7. Investigar a l’aula amb els estudiants, desenvolupament professional continuat
8.Col·laboració en la gestió del centre
6. CONEIXEMENTS, DESTRESSES I ACTITUDS DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL
- Els coneixements de la competència digital ("saber què", "què és?"): Són els conceptes, per exemple: saber què és un sistema operatiu.
- Destreses de la competència digital ("saber fer", "cóm?"): És la part pràctica, per exemple: saber cóm utilitzar un determinat sistema operatiu.
- Actitud de la competència digital ("saber ser", "per a què?"): Una actitud crítica i positiva, per exemple: ser crítics amb un determinat sistema operatiu.
- Els coneixements de la competència digital ("saber què", "què és?"): Són els conceptes, per exemple: saber què és un sistema operatiu.
- Destreses de la competència digital ("saber fer", "cóm?"): És la part pràctica, per exemple: saber cóm utilitzar un determinat sistema operatiu.
- Actitud de la competència digital ("saber ser", "per a què?"): Una actitud crítica i positiva, per exemple: ser crítics amb un determinat sistema operatiu.
* APORTACIONS PERSONALS*
Aquest tema parla principalment de les TIC a l'aula (PLAN TIC) i la competència digital, per aquest motiu, a continuació ampliaré una mica la informació que hem tractat durant tota aquesta entrada.
Per començar, m'agradaria fer una reflexió sobre la importància que tenen les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) a les escoles. Adjunte a continuació una entrevista a César Coll (Professor de la Universitat de Barcelona del Master Interuniversitari en Psicologia de l'Educació, Societat de la Informació, TIC i aprenentatge, entre altres), el títol de la qual és: LES TIC TRANSFORMEN L'EDUCACIÓ ESCOLAR que ens acosta cap a la reflexió sobre la utilitat de les TIC a les aules:
Entrevista a César Coll (enganxe l'enllaç ja que aquest vídeo no es pot pujar des de YouTube al blog)
Després de escoltar aquesta entrevista podem traure moltes coses de profit.
Per exemple, César Coll afirma que mitjançant les TIC, es poden utilitzar totes les oportunitats i tots els aprenentatges per a aprendre, allò que els alumnes fan a la societat o fora de l'escola, ho podem utilitzar dins de les aules, però no es refereix només com a continguts d'aprenentatge, sinò també com a fonts d'interesos o com a font d'expectatives. Aquesta opinió em pareix molt interessant ja que amb les TIC, podem unir els continguts d'aprenentatge que volem transemetre (i que estan plasmats al currículum) amb els interesos i gustos dels alumnes, cosa que podrà fer que els aprenentatges siguen molt més significatius per als xiquets.
A més, jo personalment estic d'acord amb la definició que fa César Coll sobre la competència bàsica "aprendre a aprendre". Aprendre a aprendre hui en dia vol dir que un alumne o alumna és capaç de buscar, mitjaçant els recursos dels que disposa, les informacions que desconeix i té una capacitat crítica per seleccionar aquella més adient. Aquesta definició es relaciona amb l'article 17 de la LOE que hem mencionat al començament de l'entrada: "Iniciarse en la utilización, para el aprendizaje, de las tecnologías de la información y la comunicación desarrollando un espíritu crítico ante los mensajes que reciben y elaboran".
Educació i les TIC 2.0
Educació i les TIC 2.0
Las TIC en la educación from Miguel Santos Arévalo
Als dos enllaços i les dues presentacions anterioris podem observar cóm actualment, les escoles i les TIC van de les mans, és a dir, cóm d'útil són les noves tecnologies a les aules. Per garantir un bon ús d'aquestes, també és fonamental que els mestres i els professionals siguen usuaris de les noves tecnologies, ja que cóm es tracten aquestes tindran efectes positius o negatius sobre l'aprenentatge. Al següent vídeo observem aquesta importància:
El PLAN TIC va sorgir del Ministeri d'Educació amb la intenció de promoure les Tecnologíes de la Informació i la Comunicació a les aules, a més de desenvolupar la competència digital de les TIC com a eina didàctica. A la següent presentació, es mostra cóm es realitza un projecte TIC a un centre educatiu:
Proyecto TIC en un centro educativo from mdmsanchezs01
I, què és la competència digital? Com ja hem comentat prèviament, la competència digital és un conjunt d'habilitats, capacitats i destresses per a explotar el coneixement de la utilització de les tecnologíes de la informació. Però per si de cas no ha quedat massa clar, aquest video explica breument què és i ho relaciona amb el treball de les TIC a les escoles:
Què és la competència digital? (adjunte l'enllaç ja que aquest vídeo no es pot enganxar a blogger)
I, què és la competència digital? Com ja hem comentat prèviament, la competència digital és un conjunt d'habilitats, capacitats i destresses per a explotar el coneixement de la utilització de les tecnologíes de la informació. Però per si de cas no ha quedat massa clar, aquest video explica breument què és i ho relaciona amb el treball de les TIC a les escoles:
Què és la competència digital? (adjunte l'enllaç ja que aquest vídeo no es pot enganxar a blogger)
recursostic.educacion.es
A continuació, m'agradaria aportar alguns enllços amb activitats didàctiques que els mestres poden emprar a les aules per fomentar l'ús de les TIC:
Activitats, vídeos, jocs, resums, exercicis complementaris... per a primària es poden trobar un fum a Internet, però m'agradaria destacar també que LES TIC SÓN ÚTILS PER A XIQUETS AMB NEE (NECESSITATS EDUCATIVES ESPECÍFIQUES).
Al següent enllaç trobem recursos per a l'educació especial, que segons la meua opinió, són de gran utilitat per a fomentar l'aprenentatge als xiquets amb NEE:
I al vídeo anterior s'exposa una sessió amb alumnes amb NEE i l'ús de les TIC.
CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Per a aplicar tota aquesta teoria a la pràctica, a un cas real, el principal és que els mestres compten amb una bona formació en TIC a les escoles perquè aquestes puguen ser aprofitades com a eines d'aprenentatge. Però, també cap destacar que és molt important els recursos amb els que compta el centre escolar, ja que no és el mateix treballar a un centre amb un gran bagatge de TIC que a un altre en que les TIC no estiguen present (per diferents motius).
Si jo fóra mestra d'una classe d'Educació Primària i al centre comptarem amb diversitat de recursos TIC els empraria de la següent manera:
1. Ordinadors: degut a que no tots els alumnes han de poder tindre ordinadors a les seues cases (causes econòmiques familiars), jo com a mestra aprofitaria que els xiquets i xiquetes pogueren experimentar amb els ordinadors al centre. Fariem activitats a aquestos, veuríem vídeos, consultariem a Internet...
2. Pissarra digital: Per a fer activitats interactives a l'aula
3. Projector: Per poder visualitzar a classe vídeos, presentacions, activitats...
etc.
Però sobretot, el més important és que intentaria que els meus alumnes siguen capaços de cercar per ells mateixos informació (competència aprendre a aprendre) i seleccionar críticament aquella que els serà de profit de la que no.
www.gaviot.com
BIBLIOGRAFIA:
NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada