dimecres, 26 de febrer del 2014

Tema 4. Les TIC a la societat digital

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 4*
   
1. LA SOCIETAT TIC. QUÈ ÉS? CARACTERÍSTIQUES 
Per la influència de les TIC, a la societat que conviu amb aquestes noves eines de comunicació, se la coneix també com a societat de la informació i el coneixement. En totes les activitats econòmiques, la societat ha generalitzat l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i aquesta ha fet que canvie totalment.

http://www.webquest.es/


Les característiques d'aquesta societat TIC són les següents: 

- Gran presència dels “mass media” i de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) amb els seus llenguatges audiovisuals en tots els àmbits de la societat: oci, llar, món laboral...
- Gran quantitat d’informació al nostre abast: cada vegada ens resulta mes fàcil accedir a tot tipus d’informació però precisament l’abundància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació més desitjada.
- Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber, especialment en bioenginyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies. El coneixement es va renovant veloçment.
- La fi de l’era industrial. La major part de la població activa dels països els quals s’ha consolidat la “societat de la informació” treballa en el sector serveis, i gairebé sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar el seu treball.
- Llibertat de moviment. La societat de la informació sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb sí una creixent llibertat de moviment.
- Nous entorns de treball. Noves tecnologies revolucionen l’organització dels entorns laborals i obrin grans possibilitats al tele-treball.

2. QUÈ SÓN LES TIC?
Una definició que podria aproximar-se al terme TIC (Tecnologíes de la Informació i la Comunicació), podria ser el següent:

juandomingofarnos.wordpress.com
Conjunt de processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports i canals de comunicació, relacionats amb l’emmagatzematge, processament i transmissió digitalitzada de la informació.

Per aquest motiu podem afirmar que, per exemple, un pen-drive és una TIC, un telèfon mòbil és una TIC, la ferramenta Power Point és una TIC, etc.


3. CARACTERÍSTIQUES DE LES TIC
Algunes de les característiques que podríen definir les TIC són les següents:

  • Immaterialitat
  • Deslocalització
  • Interactivitat
  • Instantaneïtat
  • Reproducció limitada (podem veure la informació totes les vegades que nosaltres volguem)
  • No linealitat, hiperenllaços (és a dir, podem punxar un enllaç i elegir on volem anar)
  • Interconnexió
  • Diversitat / multiformat (text, imatge, so...)

4. APORTACIONS DE LES TIC
Les TIC han sigut (i són) una eina molt útil per a la societat, entre les aportacions que han fet, podem destacar les següents:
http://lornapblog.files.wordpress.com/

1. Fàcil accés a tot tipus d’informació, sobre qualsevol tema i en qualsevol format. La informació és la materia prima que necessitem per a crear coneixements.
2. Instrument per a tot tipus de procés de dades: els sistemes informàtics, integrats per ordinadors perifèrics i programes, ens permeten realitzar qualsevol tipus de procés de dades de manera ràpida i fiable.
3. Canals de comunicació immediata, sincrònica i asincrònica, per a difondre i contactar amb qualsevol persona o institució del món mitjançant l’edició i difusió de la informació.
4. Emmagatzematge de gran quantitats d’informació en petits suports de fàcil transport
5. Automatització de tasques, mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzen els ordinadors.
6. Interactivitat. Els ordinadors ens permeten “dialogar” amb programes de gestió, etc.
7. Homogeneïtzació dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot tipus d’informació. 
8. Instrument cognitiu que potència les nostres capacitats mentals i que permet el desenvolupament de noves maneres de pensar.

5. LIMITACIONS DE LES TIC
http://img2.wikia.nocookie.net/
Però no tot amb les TIC són avantatges, també podem trobar una sèrie de limitacions que dificulten el treball amb aquestes eines. A continuació, esmentarem algunes d'aquestes limitacions:

  • Problemes tècnics: incompatibilitat entre diversos tipus d’ordinadors i de sistemes operatius.
  • Falta de formació: la necessitat d’uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones han d’aprendre i la necessitat d’aptituds i actituds favorables.
  • Problemes de seguretat. Circumstàncies com el risc que es produeixen accessos no autoritzats als possibles ordinadors de les empreses que estan connectats a Internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit a comprar en les botigues virtuals.
  • Barreres econòmiques. A pesar del progressiu abaratament dels equips i programes informàtics, els seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes famílies.
  • Barreres culturals: l’idioma dominant, l’anglès, en el qual venen moltes referencies i informacions d’Internet, etc. 


* APORTACIONS PERSONALS*
Com ja venim comentant des de entrades anteriors, les TIC suposen un gran avantatge en molts aspectes per a la gran part de la societat, però, també, usar-les sense control o no saber usar-les pot suposar grans inconvenients.
Parlant concretament de les TIC a l'educació, hem vist ja molts exemples sobre cóm aquestes beneficien als alumnes (destacant sobretot els alumnes amb NEE), però també podem trobar casos en que les TIC hagen fet als alumnes dependients d'aquestes i els hagen perjudicat.

Al següent enllaç podem veure les aportacions de les TIC a la societat:


I en aquest, podem llegir un article sobre les TIC i la societat de la informació:


D'aquest text (enllaç anterior), m'agradaria destacar la reflexió que fa sobre cóm, la societat de la informació va suposar un canvi important a l'Era de la Revolució Industrial, ja que aquestes afecten a la manera de treballar i de produir a més de les relacions entre les persones.

A la pàgina web de la Generalitat de Catalunya, trobem un apartat molt interessant relacionat amb aquest tema anomenat: "Telecomunicacions i societat de la informació".


Si punxem, podem anar seleccionant diferents apartats que ens permetran conèixer un poc més sobre aquestes visualitzant les enquestes que s'han realitzat. Els apartats que podem seleccionar són: TIC a les llars, TIC a les empreses, TIC a les administracions locals, entre altres.

La següent presentació relaciona les TIC amb la societat de la informació i les escoles:

Les TIC, eina de coneixement a l'escola de la societat de la informació from Francesc Busquets

I finalment, a aquest vídeo podem visualitzar una descripció sobre cóm s'han desenvolupat els "mass media" i les TIC i com aquestes han influit a la coneguda societat del coneixement.

Sobre aquest tema podem fer moltes investigacions a la web i trobarem un fum d'articles que ens parlen d'aquest tema.


CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Per acabar, m'agradaria fer un breu comentari sobre cóm aplicaria jo aquesta teoria a un cas real, a un aula d'Educació Primària.
Degut a que hui en dia, la majoria de les persones formem part de la societat de la informació (nosaltres com a mestres, les famílies dels nostres alumnes, els companys de professió, etc.), si comptem amb els mitjans suficients, avui en dia ens seria molt fàcil fer dels nostres alumnes uns alumnes TIC.
Concrectant més, posem l'exemple d'una classe de 4t de Primària a l'assignatura de matemàtiques. En un principi sembla difícil fer ús de les TIC en aquesta assignatura, però no és impossible. Per una banda, els alumnes utilitzarien a les classes la pissarra digital i l'ordinador amb el seu respectiu projector. Però també els alumnes podrien utilitzar la ferramenta del Power Point, per a fer exposicions sobre qualsevol tema a l'aula, el programa Microsoft Word, per a elaborar un treball, les memòries USB, per a transportar els seus arxius o imatges des del seu ordinador personal fins la seua casa, etc.

www.protecciononline.com
Però, cap destacar que totes aquestes coses mencionades anteriorment no serien possibles sense els recursos necessaris que l'administració deu subvencionar. També podem trobar el cas en el que els alumnes no disposen d'ordinador a casa (per moltes questions, entre elles la econòmica), però aquest no seria un problema. És a dir, nosaltres com a mestres, encara que l'alumne o l'alumna no dispose dels recursos necessaris, hauriem d'intentar alfabetitzar digitalment a tots els nostres alumnes per igual. Recordem que la transversalitat de les TIC a l'educació la podem veure reflectida a la LOE. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada