dimecres, 19 de febrer del 2014

Tema 3. Docència vitual: e-learning i b-learning

* IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 3*
   
1. QUÈ ÉS EL E-LEARNING? 
A continuació veurem unes definicions de e-learning:
  • És la formació que utilitza la xarxa (sigui oberta o tancada) com tecnologia de distribució de la informació. 
  • Un ensenyament a distancia obert, flexible i interactiu basat en l’ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix Internet.
  • Permet la distribució i l’accés a col·leccions de materials d’aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los, un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i http per a facilitar l’intercanvi.

Amb l'e-learning tenim la possibilitat d’accedir a una sèrie de recursos i materials, d'aquesta manera podem treballar d’una forma flexible; és a dir, podem aprofitar l’ús d’internet per a ampliar les activitats que trobem a la xarxa.

2. CARACTERÍSTIQUES DE L'E-LEARNING? 
  • Ús de navegadors per a accedir a la informació
  • Aprenentatge molt recolzat en tutories
  • Materials digitals i aprenentatge flexible
  • Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació
  • Aprenentatge mitjançant ordinadors
  • Aprenentatge individualitzat versus aprenentatge col·laboratiu interactiu
  • Utilització d’eines sincròniques i asincròniques (el sincronisme és la coincidència en el temps de les funcions d'un procès, mentre que l'asincronisme és la falta de simultaneitat)
  • Administració dels materials d’un servidor web
  • Connexió professor-alumne separats per espai i temps
  • Multimèdia/hipertextual- hipermèdia (l'hipertext és el sistema que permet que un text continga enllaços amb altres seccions del document o altres documents. L'hipermèdia és l'hipertext que no es limita a documents escrits, pot vincular sons o gràfics)
   
3. AVANTATGES I INCONVENIENTS DE L'E-LEARNING


4. QUÈ ÉS EL B-LEARNING? 
A continuació veurem unes definicions de b-learning:
  • Combina l’ensenyament cara a cara amb l’ensenyament virtual (Coaten, 2003)
  • Combinació de les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rols i enregistraments de vídeo i àudio juntament amb la tutoria i l’assessorament (Brodsky, 2003)
  • Qualsevol possible combinació d’un ampli ventall de mitjans per a l’aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics (Brennan, 2004)
  • Les e-eines (eines de e-learning) combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d’assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional (Amar, 2007)

5. ASPECTES MÉS IMPORTANTS D'UN SISTEMA B-LEARNING?

  • Cal incloure en l’aprenentatge, les propietats de l’espai virtual. S’ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats.
  • La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seva interpretació
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals
  • No s’aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats...
  • Les tutories apareixen com una possibilitat d’ajuda tant en l’ensenyament presencial com a distància
  • Permet la formació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat i coneixement de la societat.
http://ojulearning.es/

* APORTACIONS PERSONALS*
Segurament que moltes vegades hem escoltat els termes "e-learning" i "b-learning", però no sempre ens és ben clar què és vol dir amb aquestos dos conceptes. Per aquest motiu, a continuació deixe uns vídeos on s'expliquen ambdos:



Però, més enllà dels conceptes, hem de pensar l'e-learning i el b-learning en la pràctica real educacional. A aquesta presentació SlideShare podem veure cóm és l'aprenentatge e-learning, a més, també es mostren exemples com són els blogs, la pàgina web SlideShare, Facebook, etc. 

E Learning from rfsalguero

I, a continuació, en aquesta presentació podem veure l'aprenentatge b-learning amb exemples com Moodle i les aules virtuals.





Finalment, m'agradaria donar una opinió personal sobre l'aprenentatge e-learning i l'aprenentatge b-learning.
Personalment, opine que l'educació e-learning té molts avantatges front a l'educació tradicional. En primer lloc, és una educació que abarca una gran flexibilitat i dinamisme (pel fet del procés d'aprenentatge on-line es pot estudiar al ritme que marca l'alumne). Aquesta formació, a més, garanteix l'eliminació de totes les barreres tècniques que es poden trobar; realitzar una formació on-line desde casa estalvia temps, diners, i flexibilitat (sent possible combinar obligacions familiars i laborals amb temps d'estudi).
Els materials emprats a aquestos cursos de formació on-line, e-learning, són molt didàctics disposant a la xarxa gran quantitat de temes, d'activitats i d'exàmens. Altre aspecte important a destacar, en la meua opinió, és la comunicació que es té amb un curs e-learning amb el tutor o tutora. Com ja sabem, la resposta dels tutors mitjançant Internet no és immediata, però sí que es pot obtindre resposta en poques hores vía on-line.
En definitiva, pense que la formació e-learning és una bona opció per a aquelles persones que no disposen de temps suficient per a fer un curs presencial, encara que cap assumir també que aquestos tenen les seues limitacions.

També m'agradaria opinar resepecte al sistema b-learning, ja que jo opine que aquest suplix tots els inconvenients que podem trobar al sistema d'aprenentatge e-learning.

Finalment, aportaré una sèrie d'enllaços relacionats amb el tema:

El e-learning com a resposta educativa del segle XXI

Avaluació d'un curs b-learning


CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Aquestos dos mètodes d'ensenyament no es poden aplicar al 100% a un aula de Primària, però sí que jo, com a futura mestra, podré seleccionar una sèrie d'aspectes per a incloure a les meues classes.
Una de les coses que seleccionaria per a treballar amb els alumnes seria tindre un portal de recursos (com Moodle) on pujaria material complementari per als alumnes. A més, podria pujar activitats de reforçament, d'ampliació, exemples de proves d'avaluació, etc.
D'aquesta manera els alumnes treballarien a casa i, a l'aula consultarien els dubtes que els sorgiren (ensenyament b-learning).

http://ticensociedad.blogspot.com.es/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada