dimecres, 12 de febrer del 2014

Tema 2. Integració de les TIC en el currículum

     * IDEES PRINCIPALS 
SOBRE EL TEMA 2*
   
1. PARADIGMES EDUCATIUS
Els principals paradigmes educatius que podem destacar són els següents:
1. Paradigma conductista: L'esser humà és una màquina que aprèn conductes mesurables, observables i qualificables.
2. Paradigma cognitiu: L'esser humà és un organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
3. Paradigma ambientalista: És l'escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
4. Paradigma constructivista: L'organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari.
5. Paradigma d’aprenentatge: L’alumne aprén poc a poc el seu propi coneixement construint-lo.

2.IMPLICACIONS PER AL DISSENY DE L'ENSENYAMENT
Quan, com a mestres ens disposem a dissenyar el model d'Ensenyament- Aprenentatge que oferirem als nostres alumnes, hem de tindre en compte certs aspectes:

  • El curriculum es considera tancat i obligatori
  • El disseny de la instrucció ha de definir-se precisament amb els continguts i els objectius.
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
  • L’avaluació dels resultats es centra en el producte final, sense tenir el compte el procés d'E-A.
  • La motivació de l'alumnat depèn de reforços externs
Però no tots els paradigmes tenen aquestes característiques, aquestes són característiques tant positives com negatives i amb l'utilització de les TIC, alguns d'aquestos problemes es poden solucionar.

3.EVOLUCIÓ DEL MODEL D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE
Relacionat amb els punts tractats anteriorment, el model d'E-A que s'imparteix a les escoles ha anat evolucionant amb el pas del temps, des d'un model clàssic (que considerava l'aprenentatge com a adquisició de coneixement), fins a un model actual que defén l'aprenentatge com a la construcció de significat.
A continuació, explicaré les diferents característiques amb les que compta cadascún d'aquestos models:

3.1. Aprenentatge com adquisició de coneixement (model clàssic)

  • Aprendre es adquirir coneixement
  • El professor transmet d’informació
  • El control de l’aprenentatge està en mans del professor
  • Els continguts estan centrats en el currículum
  • El paper del professor és transmetre coneixements
  • El paper de l’alumne és adquirir-los


3.2. L’aprenentatge com construcció de significat

  • L’avaluació es centra en tot el procés d'E-A
  • El paper del professor és intervindre en el procés d'E-A
  • El paper de l’alumne és aprendre a aprendre
  • L’alumne com a subjecte autònom, el control de l’aprenentatge està en les seves mans des del principi
  • L’aprenentatge es concep com a una recerca activa i constructiva
  • Importen els continguts però també els processos

4. PRINCIPIS GENERALS PER A LA INTEGRACIÓ DE LES TIC
"Els recursos TIC que empre el professor en la seua pràctica docent han de ser percebuts com a elements didàctics i de comunicació" (Cabrero, 2001)

A partir d'aquesta afirmació de Cabrero, sorgeixen uns principis generals sobre cóm i per què s'han d'emprar les TIC a les aules. Alguns d'aquestos principis són els següents:

  • Qualsevol tipus de mitjà ha d’estar justificat (cada vegada que emprem una TIC hem de tindre una justificació per utilitzar-la).
  • L’aprenentatge no depèn del mitjà utilitzat, sinó de les estratègies (de la estratègia didàctica que emprem).
  • Hem de plantejar-nos per quin mitjà, com ho anem a usar i què és el que pretenem amb ell.
  •  Cap mitjà funciona en el buit, sinó en un context complex.
  • Els mitjans són transformadors de la realitat.


D'altra banda, l'utilització de les TIC no sempre suposa avantatges a les aules, al següent quadre queden resuumits alguns dels inconvenients o limitacions que suposen les TIC a les escoles:




5. NOUS ROLS DEL PROFESSORAT
L'incorporació de les TIC a les aules modifica, cóm és previsible, les actuacions del professorat, alguns dels nous rols del prefessorat que empre les TIC a l'aula seran els següents:
Dissenyadors: dissenyar materials nous, generar contingut...
Avaluadors i seleccionadors de les TIC de forma adequada. Tenint en compte que les TIC ens permeten treballar segons els diferents nivells d’aprenentatge que hi ha a l’aula.
Consultors d’informació (segons les necessitats dels alumnes)
Orientadors: orientar a l’alumne en quin camí prendre en cada coneixement.
Avaluadors de forma contínua: avaluant el contingut que va generant l’alumne, el procés.



     
     6. DIMENSIONS DE L'ALFABETITZACIÓ DIGITAL
L'alfabetització digital és l'habilitat per a localitzar, entendre, avaluar i analitzar informació utilitzant tecnologia digital. Les dimensions d'aquesta són:

  • Investigadora: ús de les eines TIC per a l’ investigació i el treball acadèmic.
  • Crítica: capacitat per a avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
  • Pla de publicació: habilitat per a difondre i publicar informació.
  • Recursos: coneixement de formes i mètodes d’accés a recursos informacionals.
  • Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
  • Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
  • Eines: coneixement i ús del programari i programes multimèdia (és a dir, tindre clar quines eines existeixen per a cada tipus: ofimàtica, videoconferència...)

* APORTACIONS PERSONALS*


L'introducció de les TIC al procès d'Ensenyament- Aprenentatge per part del professorat no es farà de qualsevol manera, ja que principalment s'ha de recordar que les TIC a l'educació s'introdueixen per un motiu justificat i amb uns objectius clars a aconseguir. Per aquest motiu, els docents han de ser suficientment professionals per a saber fer un correcte ús de les noves tecnologíes, recordant que una de les seues funcions principals és la de saber seleccionar (amb sentit crític) quines TIC s'utilitzaran a la seua aula.
A continuació deixe un enllaç a una pàgina web anomenada "docentes TIC" on podem trobar recursos, repositoris, ferramentes, manuals, webs educatives... per a mestres TIC:


Personalment, trobe aquesta web molt interessant ja que ens dona la possibilitat de seleccionar l'àrea de treball (llengua, matemàtiques, coneixement del medi, música, anglés...) i a partir d'aquestes, les diferents seccions a tractar. Per exemple, a l'àrea de matemàtiques trobem recursos per a treballar sobre el càlcul, numeració, geometria, mesures i problemes de matemàtiques.


En aquesta presentació SlideShare podem analitzar la relació existent entre les TIC i els docents (el marc conceptual d'aquesta relació i la planificació).

També m'agradaria compartir aquest vídeo, ja que fa reflexionar sobre l'ús que es donen a les TIC a les escoles:


Una vegada visualitzat podem comentar que l'ús de es noves tecnologies a l'escola ha de fer-se de manera conscienciada, és a dir, molts (i moltes) mestres pensen que pel fet de contar a l'aula amb una gran quantitat de recursos i utilitzar-los, estan fent un bon ús d'aquestos. Al vídeo podem veure com la mestra imparteix la classe de la mateixa manera amb la pissarra tradicional i amb la pissarra digital. Aquesta mestra no canvia la seua metodologia ni l'adequa a les noves tecnologies, simplement projecta les multiplicacions a la pissarra digital, i per fer-ho d'aquesta manera, no està fent un bon aprofitament de les TIC a les aules.

A continuació, m'agradaria compartir també un vídeo que em pareix especialment interessant sobre l'especialització docent en l'educació TIC:



Com podem comprovar, a partir del minut 5 ens començen a contar una experiència sobre una mestra que imparteix classe als seus alumnes utilitzant les Tecnologíes de la Informació i la Comunicació. A més, també em sembla interessant les reflexions que fan els professionals sobre l'aprenentatge amb TIC a les aules.

Per finalitzar, aporte una sèrie d'enllaços sobre els docents i les TIC a les aules:

Blog sobre els docents i les TIC

Recursos TIC per a Primària (a aquesta pàgina trobem diferents recursos TIC per a utilitzar a les aules d'educació primària)

¿Los maestros y profesores tienen miedo a las tecnologías? (artícle d'opinió)

El 35% del professorat no utilitza les TIC per a donar classe (artícle del diari digital La Información)

CÓM HO APLICARIA A UN CAS REAL?
Aplicar a les aules les noves tecnologíes suposa una gran preparació del professorat, però, jo, com a futura docent m'agradaria poder formar-me el suficient per a poder incloure les TIC a les meues classes.
La manera en les que jo les aplicaria seria la següent:
Per començar, adaptaria la meua metodologia d'ensenyament. Crearia un aprenentatge a travès de la interacció social amb un aprenentatge col·laboratiu. A més, les TIC les utilitzaria sempre com un suport de l'aprenentatge (ordinadors portàtils, llibres electrònics, projectors, pissarres digitals...).
A continuació posaré un exemple concret sobre l'ús que jo faria de les TIC a Primària.
http://blog.educastur.es/
Suposem que ens trobem a una classe de 5é de Primària de Coneixement del Medi i que se'ls ha demanat als alumnes buscar informació sobre el Sistema Solar. Els alumnes a l'aula amb els seus ordinadors portàtils haurien de buscar informació sobre el Sistema Solar i seleccionar aquella que pensen que els vaja a servir de profit (entra ací la capacitat crítica dels alumnes de seleccionar la informació). A continuació, mitjançant el projector, es visualitzaran els materials que els alumnes hagen decidit. Després, amb tota la informació que han aprés els alumnes, els demanaria que feren una exposició en Power Point per als seus companys.



BIBLIOGRAFIA: 
NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Julio Barroso Osuna, Julio Cabrero Almenara. Ed.: Pirámide

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada